Het gebruik van geweld tussen staten, en de dreiging daarmee, is niet toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 2, lid 4 van het VN Handvest. Hier bestaan echter uitzonderingen op, waaronder het ...
Deze brief informeert de Tweede Kamer over de Nederlandse bijdrage aan de strijd tegen ISIS. De ministers van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en Defensie beantwoorden hierin de feitelijke vragen gesteld door verschillende fractieleden.
Kamerbrief
De minister van Buitenlandse Zaken en de minister van Defensie hebben de Kamer, mede namens de minister van Financiën, de minister van Justitie en Veiligheid, de minister van Economische Zaken & Klimaat, de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, doro middel van deze Kamerbrief geinformeerd over de kabinetsinzet naar aanleiding van de schokkende gebeurtenissen in Oekraïne en de implicaties van deze daad van agressie van Rusland.
Het kabinet gaat in deze Kamerbrief in op de actuele situatie in Oekraïne, de appreciatie van de Russische invasie, de internationale reactie en de houding van bondgenoten, de consequenties en internationale opvolging, de sanctiepakketten, de impact van deze pakketten, de bondgenootschappelijke afschrikking en verdediging, de levering van militaire goederen, de consulaire stand van zaken en de humanitaire situatie (incl. vluchtelingen).
Deze brief informeert de Tweede Kamer over het standpunt van het Kabinet over de reactie van de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk op de aanval in Douma, Syrië. Het Kabinet heeft begrip voor deze reactie, die in huidige omstandigheden weloverwogen en proportioneel is.
Deze brief informeert de Tweede Kamer over de volkenrechtelijke aspecten van de luchtaanvallen op ISIS doelen in Irak en Syrië. De brief zet het juridisch kader uiteen en bevat de rechtsgrond voor gebruik van geweld tegen ISIS in Irak op grond van Irakese toestemming. Met betrekking tot Syrië ontbreekt toestemming voor het gebruik van geweld tegen ISIS op Syrisch grondgebied, waardoor het geweldsverbod in beginsel geldt. De VS beroept zich op collectieve zelfverdediging, maar gezien daartoe geen internationale overeenstemming is, blijft de Nederlandse inzet beperkt tot Irak.
Dit document bevat de notificatie van Nederland aan VN Veiligheidsraad inzake het voorgenomen Nederlands geweldgebruik tegen ISIS in Syrië op basis van collectieve zelfverdediging van Irak tegen ISIS aanvallen vanuit Syrië.
Deze brief informeert de Tweede Kamer over de actuele situatie in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, en heeft betrekking op alternatieve volkenrechtelijke mandaten voor het gebruik van geweld tegen ISIS op het grondgebied van Syrië.
Met deze Kamerbrief informeert de Minister van Buitenlandse Zaken de Tweede Kamer over zijn standpunt met betrekking tot internationale aansprakelijkheid van staten, het non-interventiebeginsel en het verlenen van steun aan niet-statelijke actoren naar aanleiding van het leveren en financieren van niet-letale steun (NLA) aan oppositiegroepen in Syrië. Tot slot wordt ingegaan op de aansprakelijkheid van Rusland voor het geven van steun aan niet-statelijke actoren in het oosten van Oekraïne (in het kader van het neerhalen van vlucht MH17).
Tweede Kamer, 2020-2021, 32623, nr. 312
Deze brief informeert de Tweede Kamer over de criteria op basis waarvan kan worden beoordeeld wanneer niet langer een beroep kan worden gedaan op het recht op (collectieve) zelfverdediging.
Dit document bevat een omschrijving van bestaande internationaalrechtelijke rechtsgrondslagen voor geweldgebruik. Als zodanig is het bij uitstek een referentiedocument waar het gaat om dergelijke rechtsgrondslagen.
Toont 1 - 10 van 15 resultaten.