Antwoord op vragen over klimaatvluchtelingen.
Dit document bevat de antwoorden op Kamervragen inzake over de door Nederland uitgesproken steun aan diepzeemijnbouw. De antwoorden gaan in op de onderhandelingen bij de International Seabed Authority (ISA) ten aanzien van de ontwikkeling van beleid en regelgeving over diepzeemijnbouw en de Nederlandse inzet tijdens deze onderhandelingen.
Dit document bevat de antwoorden op Kamervragen over de onderhandelingen over en mondiaal verdrag ter bescherming van biodiversiteit in zeegebieden buiten de nationale rechtsmacht van kuststaten (Biodiversity Beyond National Jurisdiction; BBNJ-proces). De antwoorden gaan onder meer in op de Nederlandse inzet voor de onderhandelingen en ambities voor het uiteindelijke verdrag.
Dit document bevat de antwoorden op Kamervragen over de onderhandelingen over en mondiaal verdrag ter bescherming van biodiversiteit in zeegebieden buiten de nationale rechtsmacht van kuststaten (Biodiversity Beyond National Jurisdiction; BBNJ-proces). De antwoorden gaan onder meer in op de staat van de oceanen, de onderhandelingen en de doelen van het uiteindelijke verdrag. Dit document bevat de antwoorden op Kamervragen over de onderhandelingen over en mondiaal verdrag ter bescherming van biodiversiteit in zeegebieden buiten de nationale rechtsmacht van kuststaten (Biodiversity Beyond National Jurisdiction; BBNJ-proces). De antwoorden gaan onder meer in op de staat van de oceanen, de onderhandelingen en de doelen van het uiteindelijke verdrag.
Dit document bevat de Nederlandse Polaire Strategie voor de periode 2021-2025. De strategie beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen in de poolgebieden op het gebied van o.a. geopolitiek, klimaat en economische ontwikkelingen, en de relevantie daarvan voor Nederland. Het Nederlands polair beleid stoelt al geruime tijd op drie kernbegrippen: duurzaamheid, internationale samenwerking en wetenschappelijk onderzoek. De strategie geeft weer hoe Nederland de komende jaren betrokken wil zijn bij de ontwikkelingen en hoe Nederland zijn doelen nastreeft.
De Hoge Raad wijst erop dat het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) de staten die bij het verdrag zijn aangesloten ertoe verplicht om voor hun ingezetenen de rechten en vrijheden te verzekeren die in het verdrag zijn vastgesteld. Art. 2 EVRM beschermt het recht op leven, en art. 8 EVRM het recht op eerbiediging van het privé-, familie- en gezinsleven. Volgens de rechtspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) is een verdragsstaat op grond van deze bepalingen verplicht om passende maatregelen te treffen, indien een reëel en ernstig risico voor het leven of het welzijn van personen bestaat en de staat daarvan op de hoogte is.
De Hoge Raad komt tot het oordeel dat de positieve verplichtingen van de artikelen 2 en 8 EVRM ook van toepassing zijn op het (mondiale) probleem van klimaatverandering. Er is volgens de Hoge Raad sprake van een voldoende reëel en ernstig risico op aantasting van het leven en welzijn van ingezetenen van Nederland als gevolg van klimaatverandering. Art. 2 en 8 EVRM dienen naar het oordeel van de Hoge Raad zo te worden uitgelegd dat landen erop kunnen worden aangesproken hun aandeel te leveren in de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Het nationale recht moet volgens art. 13 EVRM een effectief rechtsmiddel bieden om tegen een schending of dreigende schending van de door het EVRM gewaarborgde rechten op te komen.
Arrest Hoge Raad (ECLI:NL:HR:2019:2006)
Dit document bevat de Memorie van Toelichting bij het Verdrag inzake Energiehandvest.
Dit document bevat het polaire beleid van 2011 – 2015 welke onderdeel uit maakt van de oriëntatie van de regering op mondiale vraagstukken. Waar vorige beleidskaders zich voornamelijk beperkten tot milieukwesties en wetenschappelijk onderzoek, poogt het huidige kader de poolgebieden in een veel breder perspectief te plaatsen: politiek, strategisch, economisch (grondstoffen, energie, visserij, scheepvaart), veiligheid, inheemse volkeren, internationale rechtsorde etc.
Deze brief informeert de Tweede Kamer over de actualisering van de Nederlandse Polaire Strategie 2016-2020 op het gebied van veiligheid in de Arctische regio. In de brief wordt ingegaan op de politieke, militaire, economische en ecologische veiligheid in het noordpoolgebied.
Kamerbrief
Dit werkdocument van Nederland en het Verenigd Koninkrijk is ingediend tijdens 42ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat een samenvatting van de discussie tijdens de workshop over toerisme, gehouden in Rotterdam van 3-5 april 2019.
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens 42ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om in het Electronic Information Exchange System (EIES) informatie op te nemen over het genetisch materiaal dat is verzameld in Antarctica.
Dit document betreft de pleitnota van de Nederlandse Staat in hoger beroep aangaande de rechtszaak van Urgenda tegen de Nederlandse Staat. Urgenda eist dat er in 2020 40% minder CO2 uitstoot is dan in 1990.
Dit document bevat vragen van het lid Karabulut (SP) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de Staatssecretaris van Financiën over internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Deze Kamerbrief bevat een tegemoetkoming van het Kabinet aan de Tweede Kamer om de zichtbaarheid van het beleid ten aanzien van de bescherming en het duurzaam gebruik van internationale gebieden, waaronder internationale wateren, te vergroten. Daarnaast geeft deze notitie weer hoe het Koninkrijk invulling geeft aan Sustainable Development Goal 14 (verantwoord beheer van zeeën en oceanen) van de VN.
Dit document bevat het rapport horende bij de Kamerbrief oceanennotitie. Het rapport richt zich op de Nederlandse beleidsuitgangspunten met betrekking tot het gezond houden van oceanen en het behouden van de mariene biodiversiteit, waaronder het implementeren van het Klimaatakkoord van Parijs.
Dit werkdocument van de VS, Korea en Nederland is ingediend tijdens de 40ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat een verslag van de Intersessional Contact Group (ICG) over de praktijk van inspecties in Antarctica.
Dit document bevat advies nr. 27 van de Commissie van Advies inzake Volkenrechtelijke Vraagstukken (CAVV) inzake de mogelijkheden tot aansprakelijkheidstelling van internationale organisaties, en de reactie van het kabinet op dit advies.
Dit werkdocument van o.a. Nederland is ingediend tijdens de 39ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en gaat in op een aantal verbeterpunten m.b.t. de communicatie tussen verdragspartijen die tijdens de 38ste ATCM in de Special Working Group over toerisme en non-gouvernementele activiteiten aan het licht zijn gekomen. In dit werkdocument wordt voorgesteld om een lijst met contactpunten samen te stellen van autoriteiten die bevoegd zijn over onderwerpen zoals toerisme en non-gouvernementele activiteiten.
Dit werkdocument van o.a. Nederland is ingediend tijdens de 39ste Antarctic Treaty Consultative Meeting waarin de verdragspartijen hun voortdurende steun voor het mijnbouwverbod, zoals neergelegd in het Madrid Protocol, uitspreken.
Dit document bevat de Nederlandse Polaire Strategie voor de periode 2016-2020. Deze strategie beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen in de poolgebieden op het gebied van o.a. geopolitiek, klimaat en economische ontwikkelingen, en de relevantie daarvan voor Nederland, hoe Nederland de komende jaren betrokken wil zijn bij die ontwikkelingen, welke doelen Nederland nastreeft en op welke manier.
Dit document bevat de vragen en opmerkingen van de fracties van de Tweede Kamer naar aanleiding van het advies ‘De toekomst van de Arctische regio’ van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) en de antwoorden daarop van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Deze Kamerbrief informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken m.b.t. de aanpak van misstanden in de steenkoolketen. Er wordt ingegaan op de Nederlandse rol bij het verbeteren van de omstandigheden in en om Colombiaanse steenkolenmijnen, en het gesloten MoU tussen Nederland en Colombia over maatschappelijk verantwoord ondernemen in de mijnbouwsector en de technische samenwerking en kennisuitwisseling tussen de landen.
Dit werkdocument van Nieuw-Zeeland, VK, Noorwegen en Nederland is ingediend tijdens de 38ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel de vergadering van verdragspartijen aan te sporen een visie en managementplan voor de lange termijn te ontwikkelen om toerisme in Antarctica te reguleren.
Dit werkdocument van Nederland, Nieuw-Zeeland, Finland en Zweden is ingediend tijdens de 38ste Antarctic Treaty Consultative Meeting waarin de verdragspartijen worden opgeroepen om een besluit aan te nemen betreffende het overwegen van het hervatten van de onderhandelingen over aansprakelijkheid overeenkomstig artikel 16 van het Protocol betreffende milieubescherming.
Dit document bevat de kabinetsreactie en het advies van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) over de buitenlands- en veiligheidspolitieke aspecten van ontwikkelingen met betrekking tot de Noordelijke IJszee. In het advies wordt ingegaan op de implicaties van klimaatverandering, de Arctische regio als geopolitieke arena, de militaire presentie in de regio, de economische belangen mede in relatie tot de internationale grondstoffenmarkt en de ontwikkelingen in de wereldwijde scheepvaart.
Dit document bevat de inbreng van Nederland in een procedure onder het Verdrag van Aarhus welke door Greenpeace is aangespannen over het besluitvormingsproces van het verlengen van de levensduur van de kerncentrale in Borssele. De Nederlandse inbreng heeft betrekking op de implementatie van het Aarhus-verdrag, meer specifiek t.a.v. inspraak en ‘public participation’ zoals voorzien in artikel 6 van het Verdrag.
Deze Kamerbrief informeert de Tweede Kamer over de bevindingen van het onderzoek naar “The Impact of Investor-State-Dispute Settlement in the Transatlantic Trade and Investment Partnership” en adresseert de kansen en risico’s van investeerde-staat-geschillenbeslechting (ISDS) in TTIP. Vervolgens gaat de brief specifiek in op voorstellen van de onderzoekers inzake de beperking van ISDS gerelateerde risico’s en op de vervolgstappen die zij op basis van het onderzoek ziet.
Dit werkdocument van o.a. Nederland is ingediend tijdens de 37ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om partijen ertoe te bewegen de in 2004 aangenomen Measure 4 inzake de potentiële risico’s van toerisme op Antarctica goed te keuren en te implementeren in nationale wetgeving.
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens de 37ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en geeft de prioriteiten weer van Nederland ten aanzien van wetenschappelijk onderzoek op Antarctica. Deze prioriteiten vloeien voort uit de vier thema’s die onderdeel zijn van het Nederlands Polair Programma.
Dit werkdocument van o.a. Nederland is ingediend tijdens de 37ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat naar aanleiding van verschillende inspecties een algemene aanbevelingen voor toekomstige inspecties. Daarnaast stelt dit werkdocument voor om een meer gestructureerde aanpak voor het registeren van inspectieverslagen te hanteren.
Dit document bevat de Beleidsbrief ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen loont’ waarin het kabinet de situatie schetst op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen in Nederland en in het buitenland.
Dit werkdocument van België, Duitsland en Nederland is ingediend tijdens 36ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om het werk van CCAMLR inzake het instellen van Marine Protected Areas (MPA) onder de aandacht te brengen.
Dit werkdocument van Nederland, Belgie en Zweden is ingediend tijdens de 36ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel dat staten meer informatie uitwisselen over het gebruik van genetisch materiaal, onder meer via het Electronic Information Exchange System (EIES).
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens de 36ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat een rapport van de tijdens de 35ste ATCM ingestelde Intersessional Contact Group (ICG) dat als doel had om het toerisme en de non-gouvernementele activiteiten op Antarctica weer te geven.
Dit werkdocument van VK, Nederland en Spanje is ingediend tijdens de 36ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat aanbevelingen naar aanleiding van de inspecties die Nederland, Spanje en VK hebben uitgevoerd op verschillende bases, stations en vaartuigen in Antarctica.
Dit werkdocument van Nieuw-Zeeland en Nederland is ingediend tijdens de 35ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om praktische richtlijnen te ontwikkelen ter ondersteuning van de bescherming van wilde natuur bij het gebruik van milieueffectrapportages en gebiedsbeschermingsinstrumenten.
Dit werkdocument van o.a. Nederland is ingediend tijdens de 35ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om de ATCM een Strategisch Plan te laten ontwikkelen.
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens de 35ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat een rapport van de tijdens de 34ste ATCM ingestelde Intersessional Contact Group (ICG) dat als doel had om beleidsvragen met betrekking tot het beheer en regulering van toerisme in Antarctica in kaart te brengen.
Dit werkdocument van Nederland, Frankrijk, Duitsland, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten is ingediend tijdens de 34ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om te onderzoeken of de huidige regulering inzake toerisme op Antarctica adequaat is, en zo niet, welke aanvullende wet- en regelgeving nodig is.
Dit werkdocument van Nederland en het Verenigd Koninkrijk (VK) is 34ste Antarctic Treaty Consultative Treaty Meeting met als doel om – ondanks de bestaande regelgeving met betrekking tot het reguleren van toerisme op Antarctica - de onbeantwoorde vragen gerelateerd aan het managen en reguleren van toerisme in Antarctica te identificeren.
Deze brief bevat de kabinetsreactie op het AIV-advies ‘Piraterijbestrijding op zee - een herijking van publieke en private verantwoordelijkheden’. Het kabinet oordeelt dat reders en kapiteins zelf hoofdverantwoordelijk zijn voor de veiligheid van hun schepen en zelf zelfbeschermingsmaatregelen dienen te treffen.
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens de 33ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat beginselen voor de toegang tot en het gebruik van genetisch materiaal in Antarctica.
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens de 33ste Antarctic Treaty Consultative Meeting en bevat een verslag van de Intersessional Contact Group (ICG) over het gebruik van genetisch materiaal (bioprospecting) en de geïdentificeerde hiaten in de regulering van dit onderwerp.
Dit werkdocument van België, Brazilië, Bulgarije, Finland, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland is ingediend tijdens 32e Antarctic Treaty Consultative Meeting (ATCM) en dient als update van het werkdocument van België dat tijdens de 31ste ATCM is ingediend. Het document geeft een samenvatting van de huidige inhoud van de database voor het verzamelen van genetisch materiaal en het gebruik daarvan (bioprospecting).
Dit werkdocument van o.a. Nederland is ingediend tijdens de 32ste Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om een overzicht te geven van de relevante regelgeving inzake het gebruik van genetisch materiaal binnen het Antarctic Treaty System (ATS) en of deze regelgeving een voldoende raamwerk bevat voor het reguleren van het gebruik van genetisch materiaal (bioprospecting).
Dit werkdocument van Nederland is ingediend tijdens 31e Antarctic Treaty Consultative Meeting en geeft een samenvatting van de bevindingen van de Intersessional Contact Group (ICG) welke tijdens de 30e ATCM werd opgericht om een overzicht te krijgen van de uitdagingen en problemen met betrekking tot (het reguleren van) onderzoek naar genetisch materiaal (biological prospecting).
Dit werkdocument van Nederland, België en Frankrijk is ingediend tijdens 30e Antarctic Treaty Consultative Meeting met als doel om een overzicht te krijgen van de uitdagingen en problemen met betrekking tot (het reguleren van) onderzoek naar genetisch materiaal (biological prospecting). Er wordt voorgesteld om een separate werkgroep in te richten welke deze problemen zal identificeren.
Toont 1 - 47 van 47 resultaten.