Dit document bevat de initiële rapportage van Nederland onder het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (CRPD). De rapportage geeft een overzicht van de Nederlandse implementatie van verplichtingen onder het verdrag.
Dit document bevat de 22ste t/m de 24ste rapportage van Nederland onder het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van elke vorm van rassendiscriminatie (CERD). De rapportage geeft een overzicht van de Nederlandse implementatie van verplichtingen onder het verdrag.
Dit document bevat antwoorden op vragen van de leden Koopmans en Bosman over het bericht dat Rusland vereist dat er voorafgaande toestemming wordt gevraagd alvorens buitenlandse marineschepen de Noordelijke Zeeroute (NSR) mogen bevaren.
Het principe van individuele strafrechtelijke aansprakelijkheid (‘individual criminal responsibility’) vormt de hoeksteen van het internationaal strafrecht. Het biedt de mogelijkheid tot vervolgen ...
Wanneer iemand asiel aanvraagt bij een ambassade of consulaat wordt dit diplomatiek asiel genoemd. Dit recht op asiel wordt niet algemeen erkend. Dit houdt verband met de omstandigheid dat wanneer ...
Een staat heeft het recht zijn onderdanen in het buitenland bij te staan. Dit kan door middel van consulaire bijstand of door diplomatieke bescherming. Er bestaat geen verplichting onder ...
Een staat kenmerkt zich onder andere door een min of meer permanente bevolking. Ten aanzien van deze bevolking zijn staten in beginsel vrij te bepalen wie als nationale onderdanen worden beschouwd ...
Het concept van zelfbeschikking verkreeg een juridische inhoud toen zelfbeschikking werd opgenomen in het Handvest van de VN (artikel 1(2)) als beginsel dat van toepassing was op volken. ...
Mensenrechten zijn rechten die ieder mens toekomen, ongeacht ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere mening, nationale of maatschappelijke afkomst, welstand, geboorte of enige ...
Met de buurlanden heeft het Koninkrijk bilaterale afspraken gemaakt, bijvoorbeeld over de ligging van de grens of over grensoverschrijdende samenwerking en grensoverschrijdende olie- en gasvelden.
Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit vier landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten. De laatste drie liggen in het Caribisch gebied. Het land Nederland bestaat uit het in Europa ...
Nederland streeft naar een open, veilig en vrij cyberdomein. Nederland zet zich daarom in om de cyberdreigingen van staten en criminelen tegen te gaan, om democratische en mensenrechtelijke ...
Wapens worden door het internationaal recht in verschillende verdragen gereguleerd. Het gaat daarbij om verdragen over massavernietigingswapens zoals nucleaire, chemische en biologische wapens en ...
Terrorismebestrijding is een belangrijke taak van de Nederlandse overheid. Nederland voert deze taak zowel in het binnenland als in het buitenland uit.
Al jarenlang heeft de koopvaardij veel last van moderne piraterij in verschillende delen van de wereld, met name in de Hoorn van Afrika. Piraterij is in strijd met het internationaal recht, in het ...
Het Nederlandse beleid ten aanzien van drugsbestrijding wordt mede ingegeven door de verplichtingen die deel uitmaken van verdragen over drugsbestrijding waarbij Nederland partij is.
Sanctiemaatregelen omvatten een breed scala aan handhavingsopties waarbij de essentie is dat geen gebruik wordt gemaakt van geweld. Sancties zijn niet-militaire instrumenten die veelal worden ...
Geregeld wordt de Nederlandse krijgsmacht ingezet in nationale en internationale operaties. Rondom die inzet spelen verschillende vragen op het gebied van het internationaal recht. Deze betreffen ...
Nederland levert geregeld een bijdrage aan vredesmachten, waaronder vredesmachten die in het leven zijn geroepen door de VN, de NAVO of de EU. VN vredesmachten worden doorgaans opgericht bij ...
Tijdens gewapende conflicten is het humanitair oorlogsrecht (ook wel internationaal humanitair recht of ius in bello) van toepassing. Het humanitair oorlogsrecht begrenst de middelen en manieren ...
Het gebruik van geweld tussen staten, en de dreiging daarmee, is niet toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 2, lid 4 van het VN Handvest. Hier bestaan echter uitzonderingen op, waaronder het ...
Net als een persoon kan ook een internationale gouvernementele organisatie (IGO) handelingen verrichten die een inbreuk maken op de rechten van anderen en daarmee de juridische aansprakelijkheid ...
Nederland is gastland voor verschillende (organen van) internationale gouvernementele organisaties (IGOs) zoals de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) en het Internationaal ...
Aan internationale gouvernementele organisaties (IGOs), medewerkers van IGOs en vertegenwoordigers van lidstaten van een IGO worden privileges en immuniteiten toegekend. Immuniteit kan ...
Het Koninkrijk der Nederlanden is lid bij verschillende internationale gouvernementele organisaties (IGOs), met als bekendste voorbeeld de VN. Lidmaatschap van een IGO brengt zowel rechten als ...
Niet elke organisatie met een internationaal karakter is een internationale gouvernementele organisatie (IGO). Het zal van het doel en de werkzaamheden van de organisatie afhangen of deze het ...
Deze pagina beschrijft staatsaansprakelijkheid en de regels daaromtrent.
Staatsimmuniteit heeft betrekking op de uitoefening van rechtsmacht door staten. Uitgangspunt in het volkenrecht is de soevereiniteit van staten (vergelijk artikel 2, lid 1 en lid 7, van het VN ...
Het strafrecht is traditioneel een nationale bevoegdheid van staten: een staat mag geen opsporings- of vervolgingsactiviteiten uitvoeren op het territorium van een andere staat tenzij hiervoor ...
Rechtsmacht (ook wel jurisdictie genoemd) heeft betrekking op het terrein waarover staten en hun organen bevoegd zijn regels te stellen en/of te handhaven. Staten hebben op grond van hun ...
Buitenlandse overheidsfunctionarissen zijn onder internationaal recht staatsorganen. In die hoedanigheid genieten zij functionele immuniteit. Als zij in functie aanwezig zijn op het grondgebied ...
Als gastland van vele diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen van andere staten in Den Haag en als zendstaat van een breed netwerk van posten in het buitenland hecht Nederland groot belang ...
In algemene zin kan worden gezegd dat op grond van het internationaal recht een entiteit een staat is wanneer is voldaan aan de volgende vijf criteria: afgebakend grondgebied, permanente ...
Grond- en zeegebied spelen een belangrijke rol in het internationaal recht. Grondgebied wordt traditioneel wel gedefinieerd als de geografische ruimte waarin een politieke gemeenschap van mensen ...
Nederland noemt zich graag de ‘Gateway to Europe’, de toegangspoort tot Europa. De Nederlandse handelsgeest en de geografische ligging in de Rijn-Maasdelta hebben ervoor gezorgd dat Nederland een ...
Staten hebben voor hun ontwikkeling exclusieve beschikkingsmacht over de natuurlijke hulpbronnen die zich bevinden op hun grondgebied en in aangrenzende zeegebieden. Het gebruik is echter niet ...
Op het terrein van milieubescherming zijn er internationale regels over grondstoffenwinning en de leefomgeving. De regels beogen menselijke activiteiten te reguleren die een negatief effect op het ...
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een wezenlijk onderdeel van ondernemerschap. Het is gebaseerd op het principe dat bedrijven een eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben ...
In een wereld van toenemende economische afhankelijkheid van staten onderling neemt het belang van zekerheid wat betreft energievoorziening toe. Internationale afspraken moeten zorgen voor een ...
Sinds de Tweede Wereldoorlog streeft de internationale gemeenschap naar het vergroten van de economische afhankelijkheid tussen staten en integratie van nationale economieën. Deze economische ...
Nederland onderschrijft het belang van de bescherming van cultureel erfgoed, zowel van het eigen cultureel erfgoed als dat van andere staten. Nederland is partij bij meerdere verdragen over (de ...
Het recht van de zee is het geheel van regels met betrekking tot alle activiteiten die plaatsvinden op zee. In het bijzonder omschrijft het zeerecht de rechten en plichten van staten met ...
Het Koninkrijk der Nederlanden is partij bij alle ruimteverdragen, inclusief het 'Maanverdrag'. Als lid van het VN comité voor het vreedzame gebruik van de ruimte (VN COPUOS) draagt het Koninkrijk ...
Antarctica is een gebied ten zuiden van 60° zuiderbreedte. Het bestaat uit een landmassa, eilanden en aangrenzende zeegebieden. Zeven staten maken territoriale aanspraken op delen van Antarctica. ...
Nederland hecht grote waarde aan vreedzame geschillenbeslechting, en niet alleen omdat Nederland gastland is van vele internationale hoven en tribunalen. De volgende (soorten) hoven en tribunalen ...
Bij de naleving van internationaal recht spelen twee soorten procedures een rol: geschillenbeslechtings- en nalevingsprocedures. Beide soorten procedures verschillen zowel conceptueel als ...
Regels van internationaal recht maken deel uit van de Nederlandse rechtsorde. Zodra regels van internationaal recht het Koninkrijk der Nederlanden op internationaal niveau binden, heeft het ...
Dit document bevat de stand van zaken over de aansprakelijkstelling van Rusland voor het neerhalen van vlucht MH17.
Kamerbrief (Tweede-Kamer, 2018-2019, 33997, nr. 19)
Met de aanduiding 'bronnen van internationaal recht' wordt verwezen naar de door het internationaal recht erkende wijze van totstandkoming van volkenrechtelijke regels. Het internationaal recht ...
Dit document bevat de vijfde periodieke rapportage van Nederland onder het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR / BUPO). De rapportage geeft een overzicht van de Nederlandse implementatie van verplichtingen onder het verdrag.
Deze brief informeert de Tweede Kamer over de context en uitvoering van het non-lethal assistance (NLA) programma in Syrië, naar aanleiding van berichtgeving van Nieuwsuur en Trouw.
Kamerbrief
Het VN BuPo Comité heeft in de zaak S.Y. (zaak nr. 2392/2014) gesteld dat het recht op hoger beroep onder artikel 14, lid 5 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR), alleen en gelezen in samenhang met het recht op een effectief rechtsmiddel onder artikel 2, lid 5 van het IVBPR zijn geschonden.
De zaak betreft een veroordeling voor mishandeling, waar tegen in hoger beroep werd gegaan door verzoekster. Dit werd afgewezen op grond van artikel 410a lid 1 van het Wetboek van Strafvordering, waarin wordt bepaald dat hoger beroep tegen zaken waar het gaat om een geldboete lager dan 500 euro slechts in behandeling wordt genomen als dat nodig is in het belang van een goede rechtsbedeling (‘Verlofstelsel’). Verzoekster klaagt bij het Comité dat zij geen reële mogelijkheid heeft gekregen haar zaak door een tweede rechterlijke instantie inhoudelijk te laten beoordelen en stelt dat dit in strijd is met het recht op hoger beroep zoals vastgelegd in artikel 14 lid 5 van het IVBPR. Hierbij wijst verzoekster op het feit dat zij op het moment van instellen van hoger beroep niet beschikte over een schriftelijke uitspraak van de rechtbank en niet wist op basis van welk bewijs zij was veroordeeld. Het Comité stelt vast dat veroordeelden moeten kunnen beschikken over een schriftelijke, gemotiveerde beslissing van hun veroordeling en over voldoende informatie om hun recht op hoger beroep effectief te kunnen uitoefenen. Het Comité oordeelt dat hiervan geen sprake is geweest in het geval van verzoekster. Verder oordeelt het Comité dat onterecht is besloten het hoger beroep niet in behandeling te nemen. Om deze redenen is sprake van een schending van artikel 14 lid 5 IVBPR (recht op hoger beroep in strafzaken) alleen, en in samenhang gelezen met artikel 2 lid 3 van het IVBPR (recht op een effectief rechtsmiddel).
In deze Kamerbrief wordt ingegaan op mogelijke staatsaansprakelijkheid van Oekraïne voor het niet volledig sluiten van het luchtruim.
Kamerbrief (Tweede-Kamer, 2017-2018, 33997, nr. 123)
Dit document bevat het Cybersecuritybeeld Nederland (CSBN) 2018 welke een inzicht biedt in de dreigingen, belangen en weerbaarheid van Nederland op het gebied van cybersecurity in relatie tot de nationale veiligheid. Het CSBN wordt jaarlijks door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) opgesteld.
Dit document betreft de pleitnota van de Nederlandse Staat in hoger beroep aangaande de rechtszaak van Urgenda tegen de Nederlandse Staat. Urgenda eist dat er in 2020 40% minder CO2 uitstoot is dan in 1990.
In de Kamerbrief is vermeld dat Nederland en Australië Rusland aansprakelijk hebben gesteld voor het neerhalen van vlucht MH17 op 17 juli 2014. Rusland is op de hoogte gesteld door middel van een diplomatieke nota.
Kamerbrief (Tweede Kamer, 2017-2018, 33997, nr. 117)
Diplomatieke nota
Dit document bevat antwoorden op de Kamervragen van de leden Sjoerdsma (D66), Ten Broeke (VVD), Van Dam (CDA) en Voordewind (ChristenUnie) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over de persconferentie van het JIT over de ramp met MH17.
De rapportage geeft een overzicht van de Nederlandse betrokkenheid in internationale mensenrechtenprocedures in 2017 alsmede activiteiten in het verlengde daarvan, inclusief verdragsrapportages onder VN-mensenrechtenverdragen.
Deze brief informeert de Tweede Kamer over het standpunt van het Kabinet over de reactie van de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk op de aanval in Douma, Syrië. Het Kabinet heeft begrip voor deze reactie, die in huidige omstandigheden weloverwogen en proportioneel is.
Dit document bevat de inbreng van Nederland in de VN Veiligheidsraad na de gifgasaanval in Douma, Syrië. Nederland geeft aan dat het gebruik van chemische wapens een ernstige schending is van het internationaal recht. Nederland benadrukt het belang van accountability, non-proliferatie en de strijd tegen straffeloosheid in Syrië.
Toont 181 - 240 van 501 resultaten.